Trochu jiný pohled na revize, kontroly a čistění spalinových cest.
Orientační ceny kominických služeb
Od začátku roku 2011 bylo v platnosti Nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv. Toto nařízení bylo od 1. 1. 2016 zrušeno a nahrazeno dvěma právními předpisy:
Zákonem č. 133/1985 Sb. o požární ochraně (dále jen zákon) a k němu vydanou prováděcí
Vyhláškou č. 34/2016 Sb. o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty s účinností od 29. ledna 2016 (dále jen vyhláška).
Dodržování stanovených povinností prokázalo jejich velký význam v ochraně majetků a zdraví osob v souvislosti s provozem spalovacích zdrojů tepla. Za většinou požárů, které souvisí s provozem spalovacích zdrojů tepla, právě stojí nedodržování povinností. Bohužel nejde jen o požáry, ale i otravy oxidem uhelnatým z nedokonalého spalovaní paliv, z nichž některé končí smrtí.
Zákon ve své třetí části, Čištění, kontrola a revize spalinové cesty, definuje, že: Spalinovou cestou se pro účely tohoto zákona rozumí dutina určená k odvodu spalin do volného ovzduší. Za spalinovou cestu se nepovažuje odvod spalin z lokálních podokenních topidel o jmenovitém výkonu do 7 kW s vývodem přes fasádu.
V případě podokenních topidel šlo v minulosti o topidla na plyn.
Pro spalinové cesty, jejíž součástí je volně stojící komín o vnitřním průměru komínového průduchu 800 mm a větší nebo o stavební výšce 60 m a větší, anebo spotřebič paliv o jmenovitém výkonu nad 1 MW platí specifické, v dalším textu neřešené podmínky. Shora ohraničený rozsah platnosti právních předpisů pokrývá většinu spalovacích zdrojů tepla pro vytápění budov, od kamen, krbů atp. až po kaskády několika kotlů zásobujících teplem i více objektů. V aktuálním stavu zateplené bytové výstavby, kdy lze uvažovat s tepelným výkonem na byt okolo 5 kW, by šlo o 200 bytů.
Zásadní význam má to, že cílem legislativy je vyloučit možnost závady spalinové cesty, které mohou může vést k požáru a nebo otravě osob. Za odstranění závady odpovídá vlastník objektu, případně provozovatel. Záleží jen na něm, jaký rozsah prací si s osobou, která závadu zjistila a stanovila termín k jejímu odstranění, sjednal. Tedy zda tato osoba zjištěnou závadu v daném termínu například odstraní sama nebo zajistí odstranění závady jiným subjektem. V případě prodlení musí provozovatel přestat spalinovou cestu provozovat, tedy i na ní napojený spotřebič. Do provozu je bude moci uvést až po provedení revize spalinové cesty.
Revize spalinové cesty
Nejvyšší nároky na kvalifikaci klade revize spalinové cesty, viz § 45 zákona:
Revizi spalinové cesty provádí oprávněná osoba, která je současně revizním technikem spalinových cest ve smyslu zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (dále jen „revizní technik spalinových cest“).
Z hlediska vlastníka/provozovatele spalovacího zdroje tepla je zásadní vědět, kdy revizi musí nechat provést. Revize spalinové cesty se podle vyhlášky, § 3, provádí:
- před uvedením nové spalinové cesty do provozu nebo po každé stavební úpravě komínu,
- při změně druhu paliva připojeného spotřebiče paliv,
- před připojením spotřebiče paliv do nepoužívané spalinové cesty,
- před výměnou spotřebiče paliv s výjimkou výměny spotřebiče stejného druhu, typu, provedení a výkonu za podmínky, že způsobilost spalinové cesty je potvrzena zprávou o provedení čištění a kontroly spalinové cesty,
- po komínovém požáru, nebo
- při vzniku trhlin u používané spalinové cesty, jakož i při důvodném podezření na výskyt trhlin u používané spalinové cesty.
V praxi se relativně často podceňuje povinnost provést revizi spalinové cesty v souvislosti s výměnou spotřebiče. Nový spotřebič má zpravidla zvýšenou účinnost, vyžaduje jiné množství spalovacího vzduchu, produkuje jiné množství spalin, spaliny mají jinou, zpravidla nižší teplotu a pro bezpečný provoz nového spotřebiče je nutné ověřit nejen fyzický stav spalinové cesty a vhodnost jejího materiálového složení, ale i poměry v ní, které se během roku mění.
Pokud však nevznikne některá ze situací a) až f), je zbytečné provádět revizi. V takovém případě se provádí kontrola spalinové cesty, viz dále.
Kontrola spalinové cesty
Provedení kontroly vyžaduje nižší kvalifikaci než provedení revize. K tomu § 44 zákona uvádí, že:
Čištění nebo kontrolu spalinové cesty provádí osoba, která je držitelem živnostenského oprávnění v oboru kominictví (dále jen „oprávněná osoba“).Kontrola spalinové cesty se podle § 2 zákona provádí po jejím vyčištění posouzením:
- toho, zda stav a provedení spalinové cesty v době kontroly odpovídá technickým požadavkům, podle kterých byla spalinová cesta navržena, provedena a bylo zahájeno její užívání,
- toho, zda stav a provedení spalinové cesty zajistí, aby za všech provozních podmínek připojených spotřebičů paliv byly spaliny bezpečně odvedeny a rozptýleny do volného ovzduší,
- zajištění volného a bezpečného přístupu ke spalinové cestě a k jejím vybíracím, vymetacím, kontrolním, měřicím a čisticím otvorům,
- spalinové cesty z hlediska dodržení bezpečných vzdáleností od hořlavých předmětů a stavebních hmot třídy reakce na oheň B až F,
- zajištění požární bezpečnosti viditelných a přístupných míst spalinové cesty, zvláště při prostupu spalinové cesty stavebními konstrukcemi, půdním prostorem nebo střechou a vývodů spalin obvodovou stěnou stavby,
- jejího stavebně technického stavu a
- toho, zda nedošlo k zásadním změnám oproti stavu zjištěnému při minulé kontrole nebo revizi.
Za zásadní lze považovat skutečnost, že kontrola spalinové cesty se provádí až po jejím vyčištění. Vyčištění je tedy vždy součástí kontroly. Povinnost čištění spalinové cesty však může být častější a v některých přesně stanovených případech si ji může vlastník/provozovatel provádět svépomocí, viz dále.
Čištění spalinové cesty
Požadavek na kvalifikaci pro čištění spalinové cesty je stanoven prakticky stejně, jako pro kontrolu. § 44 zákona říká:
Čištění nebo kontrolu spalinové cesty provádí osoba, která je držitelem živnostenského oprávnění v oboru kominictví (dále jen „oprávněná osoba“).
Na rozdíl od požadavku na kvalifikaci pro kontrolu je samotné čištění možné provést i bez kvalifikace, svépomocí, pro tento případ:
Čištění používané spalinové cesty sloužící pro odvod spalin od spotřebiče na pevná paliva o jmenovitém výkonu do 50 kW včetně nebo spalinové cesty sloužící pro odvod spalin od náhradních zdrojů elektrické energie (dieselagregáty) je možné provádět svépomocí.
Možnost čistit spalinové cesty od spotřebičů na pevná paliva svépomocí bez jakékoliv požadované kvalifikace, na rozdíl od spotřebičů na plyn nebo olej, nebyla v minulosti povolena. Legislativa nyní zohledňuje fakt, že předepsaný počet čistění spalinových cest od spotřebičů na pevná paliva během roku je větší než u ostatních paliv. Dále to, že čištění je povinnou součástí každé kontroly spalinových cest.
Četnosti kontrol a čištění spalinových cest uvádí vyhláška ve formě tabulky:
Výkon připojeného spotřebiče paliv | Činnost | Druh paliva připojeného spotřebiče paliv | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pevné | Kapalné | Plynné | ||||
Celoroční provoz | Sezónní provoz | Celoroční provoz | Sezónní provoz | |||
do 50 kW včetně | čištění spalinové cesty | 3× za rok | 2× za rok | 2× za rok | 1× za rok | 1× za rok |
do 50 kW včetně | kontrola spalinové cesty | 1× za rok | 1× za rok | 1× za rok | ||
nad 50 kW | čištění a kontrola spalinové cesty | 2× za rok | 1× za rok | 1× za rok |
V případě plynových kondenzačních kotlů jsou lhůty prodlouženy na 1krát za 2 roky.
Například u spotřebičů do 50 kW na pevná paliva je předepsáno čištění 3krát, respektive 2krát za rok. Jedno z čištění bude vždy součástí kontroly, a proto samostatně musí být provedeno čištění jen 2krát, respektive 1krát, a tato čištění lze provést i svépomocí.
Je dost kominíků?
Podle průzkumu vytížení kominíků provedeným Společenstvem kominíků ČR je kominíků dost. Problémem je to, že provozovatelé si jejich služby objednávají zpravidla v podzimních a zimních měsících a ne v dostatečném předstihu. Pak samozřejmě kominíci nestíhají a vlastníci/provozovatelé musí čekat.
Nerecenzovaný doplněk článku: Cenová rozpětí kominických služeb
Ceny kominických prací mají poměrně velký rozptyl. Velký podíl na tom mají například cestovní náklady, tedy vzdálenost mezi sídlem kominické firmy a sídlem provozovatele spotřebiče paliv. Tyto náklady může snížit zpravidla „hromadná objednávka z obce“ nebo statut „stálého zákazníka“. Vliv na cenu může mít snadnost přístupu na kontrolní místa spalinových cest, náklady na likvidaci odpadů z čištění.
Následující přehled cen je sestaven na základě rešerše několika nabídek na internetu. Proto nemusí být zcela přesný a nelze jej považovat za doporučený standard. Čištění někteří kominíci automaticky spojují s kontrolou. Cenu prací může ovlivnit druh paliva, pro pevná paliva bývá cena vyšší. Dále skutečný stav spalinové cesty, například silné zanesení dehtem vyžadující frézování. Potřebný čas může prodloužit nutnost provést detailní prohlídku vnitřku spalinové cesty inspekční kamerou, aby mohl kominík s plnou odpovědností vydat zprávu o kontrole, pokud potřebuje prověřit stav vnitřního povrchu a těsnost spalinové cesty atp.
Pro druhé pololetí roku 2025 lze za uvedených podmínek velmi orientačně vycházet z níže uvedených cen za kominické služby pro rodinný dům:
Čištění bez kontroly | 400 až 700 Kč |
Čištění a kontrola | 650 až 1500 Kč |
Doprava | 10 až 20 Kč/km, paušál 200 až 1000 Kč |
Vícepráce | 800 až 1200 Kč/hodina |
Frézování zadehtovaného komínu | 300 až 1000 Kč za běžný metr, podle průměru komína |
Revize spalinové cesty | 2000 až 4000 Kč |
Pozn.: Všechny uvedené ceny jsou bez záruky. |