Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Selháváme v digitálním vzdělávání

Již nyní kotelny i kotle běží s dálkovou správou, která ulehčuje servis. A topenáři musí umět vše nejen zapojit, ale i používat. Klempíř nebo kominík bude brzy před šplháním na střechu používat drony.

Podle nezávislého průzkumu k prvnímu tématu Roku digitálního podnikání 2019 – Řemeslu 4.0. využívá sedm z deseti podnikatelských subjektů moderní technologie, u živnostníků je to ale jen polovina. Mezi nejoblíbenější digitální nástroje v podnikání patří internet věcí, online marketing a cloudové služby.
Pokud ale nebudou malé firmy na digitální revoluci, která nastane do deseti let, připraveny, nepřežijí, varuje AMSP ČR. Jeden z předchozích výzkumů navíc ukázal, že jen necelá polovina zástupců malých českých firem považuje své znalosti v tomto směru za dobré.

Podrobnosti o studii Ipsos pro AMSP: Digitální řemeslo, 01/2019 v článku Drobní živnostníci a řemeslníci zaspali v digitálních technologiích
Neblahá je situace v zajišťování kybernetické bezpečnosti
Malí podnikatelé sice počítače používají, ale do digitalizace jich v roce 2018 investovala pouze polovina. Polovina z dotázaných si není schopna spojit pojem digitální řemeslo s žádnou konkrétní činností.
Nejvyužívanějším nástrojem pro elektronickou správu dat jsou mobilní telefony. Zhruba 50 procent respondentů z řad podnikatelů umí spravovat své soubory a digitální dokumenty jen prostřednictvím mobilu.
Neblahá je situace v zajišťování kybernetické bezpečnosti. Zatímco většina velkých firem myslí na zadní vrátka a zabezpečuje se vůči novým hrozbám, živnostníci neinvestují do ochrany nic, nebo jen naprosté minimum prostředků.

Podnikatelé nevěří středním odborným školám

Šetření také ukázalo, že podnikatelé nevěří středním odborným školám. Podle mínění 40 procent oslovených firem a živnostníků nedokáží dostatečně připravit budoucí absolventy na digitalizaci.
„Selháváme v digitálním vzdělávání, a to již od základních škol. Proto jsme připravili pro 2. stupeň ZŠ nový předmět Technika, který v sobě zahrnuje výuku praktických dovedností ve spojení s moderními nástroji,“ prozrazuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček a dodává: „Požadujeme, aby se Technika stala předmětem povinným.“
Politici ale na povinný předmět příliš neslyší. Objevují se hlasy, že by se měla do škol vrátit praktická výuka, ale ne výhradně technicky zaměřená.
„Bude to běh na dlouhou trať, ale musíme politiky a celou společnost přesvědčit, že investovat do digitálního vzdělávání se dnes maximálně vyplatí,“ doplňuje předseda AMSP ČR.