Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

TZB a veletrh ISH 2017, aneb digitální revoluce

Každý běh veletrhu ISH je něčím výjimečný. Není to tak dávno, co ústředním, byť neoficiálním mottem pro firmy bylo mít aplikaci do smartphonu. Vedoucí hráči oboru se předháněli, kdo z nich má svou App lepší, uživatelsky příjemnější a obsahující více údajů. A ti, co ji neměli, mluvili o tom, že jde jen o hračku s krátkým životem, na kterou se vynakládají zbytečné náklady. A jaký je stav dnes?

Firemní aplikace jsou běžné a většina profesionálů působících v oblasti tepelné techniky si již nedokáže svou praxi bez nich představit. Protože chytrý telefon mají neustále při sobě, tak jim aplikace na dosah ruky usnadňují práci, tedy profesní život. Jak rostl výkon chytrých telefonů, kapacita jejich pamětí, kvalita displeje, tak se tento přístroj stal nezbytnou, bezdrátově komunikující, externí součástí řady zcela jiných zařízení. Například měřicích přístrojů, které již ani nejsou vybavené vlastním displejem, ale použije se displej telefonu, nebo i výpočetní výkon telefonu ke zpracování dat, ke komunikaci mezi přístrojem a vzdáleným datovým centrem.

Futuristický vzhled expozice Buderusu podtrhuje firemní motto
Futuristický vzhled expozice Buderusu podtrhuje firemní motto "Instaluji vytápění s budoucností"

Letošní ISH je ve znamení nástupu digitalizace služeb. Nikoliv jen aplikací, řešících svým způsobem ohraničený technický problém. Často se hovoří o procesu IoT, aneb internetu věcí. Jenže je takový hodně polidštěný. Neboť jeho cílem není jen optimálně vyrábět, distribuovat, ale žít v prostředí, které lidem vyhovuje. A kdo na tom pracuje? Nejde o nikoho menšího než vedoucí hráče oboru. Viessmann, Junkers-Bosch, Buderus, Vaillant, ty lze jmenovat jistě. S tím, co nabídli na ISH, lze realizovat mnohé, o čem se zatím mluví jen v náznacích. Nejde již jen o individualizované nastavení teplot v místnostech na délku přes smartphone, vzdálený přístup servisního technika přes internet do regulace kotle, nastavení čerpadla, systém objednávek náhradních dílů atp. To je standard.

Propojený svět TZB podle Viessmann
Propojený svět TZB podle Viessmann

Jde o mnohem víc. Jedná se o digitální komunikaci a provázanost všeho se vším. Například majitel domu chce nové vytápění. V aplikaci přístupné na internetu si zadá základní parametry svého domu, své preference a přibližnou adresu. Tato data jsou okamžitě předána jedné nebo několika instalačním firmám v jeho blízkosti a ty mu 24 hodin pošlou základní kalkulaci. Neboť k tomu využijí příslušnou část systému, kterou jim předpřipravil výrobce. Jinak by to nestihli.

Zákazník je spokojen, vidí prakticky okamžitou odezvu a zájem o vyřešení jeho problému. Jakmile se rozhodne, spojí se s vybranou firmou a postoupí se do dalšího kola konkretizace technického řešení. A i v něm pomáhá výrobce nejrůznějšími způsoby, například podporou při zpracování projektu, při výpočtech. Pro výrobce je důležité, že z komunikace má zpětnou vazbu a může ve vhodných okamžicích tento proces podpořit, ale také odhalovat své nedostatky.

Pak se zařízení nainstaluje a zprovozní, a i přitom napomáhá část systému s instruktážním videem atp. Výrobce ví, jaké provozní parametry má dané zařízení mít a když parametry vybočí z normálu, generuje se zpráva o chybě. Protože servisní technik plně využívá digitální komunikaci, automatizovaně se mu může třeba upravit jeho pracovní plán a rozvrh cest k zákazníkům. S generováním zprávy o chybě je spojen odhad jedné nebo více příčin chyby, spojený s rozpisem náhradních dílů a času, za který se dá oprava provést. Systém může i sledovat, zda potřebný díl servisní technik má. Technik dorazí na místo, ale majitel domu není doma. Komunikují i věci, takže majitel domu o chybě již ví a rovněž ví, že na cestě k němu již servisní technik je. Takže si snadno ověří, že jde skutečně o servisního technika a na dálku jej vpustí do svého domu. Oprava je provedena bez ztráty osobního času a dobrá pověst výrobce je posílena. A tak to pokračuje dále. Pojem Smart House se v tomto směru jeví jako absolutně nedostatečný.

Expozice Stiebel Eltron místy připomínala spíše luxusní internetovou kavárnu
Expozice Stiebel Eltron místy připomínala spíše luxusní internetovou kavárnu

Digitalizace v oboru vytápění, v oblasti výrobků a služeb vytváření tepelné pohody, s sebou do budoucnosti nese řadu otázek. Jednou ze zásadních je, zda uzavřít svůj digitální systém služeb a komunikace pouze své výrobky, a nebo umožnit i propojení s výrobky jinými? V tomto směru se nabízí paralela s vývojem operačních systémů. V praxi se prosadily ty, které se neuzavřely před světem. Ovšem zásadní podmínkou je, aby byly skutečně dobré.

Zdá se vám, že je tato digitalizace jen „z nouze ctnost“, když zlepšovat technické parametry výrobků již moc nejde? Když fyzikální hranice jsou stále jen jedny a v mnoha případech jsme jim již velmi blízko? Tak se podívejte okolo sebe, na mladé lidi, kteří vyrůstají se smartphone v ruce. Jejich poptávka po moderních technologiích je tak velká, že ten, kdo se chce na trhu udržet, ji nemůže ignorovat. A nemůže ji ignorovat ani z toho důvodu, pokud má detailní informace o nákladech jednotlivých kroků na cestě výrobku k zákazníkovi, o jeho provozu, údržbě, o službách s tím souvisejících a službách navazujících. A nelze opominout ani to, že žádný z těch, kteří digitální revoluci uvádějí v život, si před svým rozhodnutím neověřili reakci všech svých partnerů a ti ho na této cestě podporují.

Stanoviště s tablety nebo dotykovými displeji byly zcela běžné nejen u Vaillantu
Stanoviště s tablety nebo dotykovými displeji byly zcela běžné nejen u Vaillantu

Tento přístup se netýká jen vytápění. Automatizace, elektronika a komunikace mají na ISH 2017 vyhrazeny své patro, přičemž napříč veletrhem se bylo možné několikrát setkat i s využitím virtuální reality. Budoucí vývoj digitální revoluce v oblasti TZB bude rozhodně velmi zajímavý. A že jej nezastaví ani současné obchodní modely, pokud jej budou brzdit, je zcela jisté. Buď se přizpůsobí a připojí, nebo budou nahrazeny.

 
 
Reklama