Teplo anglické královně dodává Hoval
Tomáš Chrástecký, jednatel společnosti Hoval CZ&SK, pohovořil nejen o tom, co pro Hoval znamená dodávat teplo do Buckinghamského paláce v Londýně, ale také jak obtížné je udržet si post lídra na trhu.
1. Otázka: Společnost Hoval je na českém a slovenském trhu vnímána jako dodavatel špičkových technologií v oblasti vytápění, větrání a chlazení. Je obtížné udržet přísná měřítka v dnešním ekonomickém prostředí?
Odpověď: Hoval je v Česku a na Slovensku součástí globální firmy (hlavní sídlo společnosti je v Lichtenštejnském Vaduzu). Udržet si toto postavení není jednoduchou záležitostí zejména proto, že západoevropské trhy se velice liší od toho českého a slovenského. Nicméně, neustále se snažíme naslouchat našim zákazníkům a co nejefektivněji plnit jejich přání a požadavky.
Další věcí je, že pokud jste vnímáni jako výrobce a dodavatel prémiového řešení, není to pouze o jednotlivých výrobcích. Našim cílem je vytvářet přidanou hodnotu zejména v inteligentních komplexních řešeních.
2. Otázka: Zaměřujete se převážně na dodávku technologií pro velké firmy, či vaše řešení můžeme vidět i například v rodinných domech u koncového zákazníka?
Odpověď: Dodáváme technologie do velkých firem, skladů, datových center, divadel, škol apod. Jelikož ale máme rádi inovace a chceme se neustále posouvat dopředu, začali jsme se nedávno zaměřovat na dodávku technologií i do segmentu prémiových rodinných domů.
3. Otázka: Kromě zmíněných významných referenčních projektů v Buckinghamském paláci v Londýně či ve Vatikánském Apoštolském paláci, se vám podařilo získat i zakázky například v Národním divadle v Praze, v Karolinu či v prestižním výzkumném centru BIOCEV. Jak jste získali projekty tohoto typu?
Odpověď: Dodávka do Buckinghamského paláce je opravdu úspěšný a zajímavý projekt. Dodávat teplo anglickému královskému dvoru považujeme za největší poctu, současně to od nás vyžaduje vysokou zodpovědnost. Velice si ceníme také tuzemských referencí. Jak bylo zmíněno, dodávali jsme řešení do Národního divadla, Karolina či do pražského BIOCEVU – nově vybudovaného výzkumného střediska, které se stalo celosvětově známým díky vývoji léků proti rakovině.
Všechny tyto zakázky jsou pro nás velkou výzvou. V podobných projektech je nezbytné, aby vše do sebe zapadalo. Samozřejmě cena je významným faktorem, klíčový je ale také kvalitní produkt a služba poskytovaná uživateli. Zakládáme si na dlouhodobém udržování vzájemného respektu a důvěry, kterou u zákazníků máme. Na českém a slovenském trhu je Hoval vnímán jako spolehlivá společnost se špičkovými výrobky a kvalitním servisem.
4. Otázka: Hoval má kromě své centrály v Lichtenštejnsku pobočku v Plzni a na Slovensku v Košicích. Spolupracují navzájem tyto pobočky či každá jedná nezávisle?
Odpověď: Koncern Hoval má prodejní pobočky v 16 zemích, v dalších četná dealerská zastoupení a také vlastní několik výrobních závodů v Lichtenštejnsku a na Slovensku.
Co se týče českého a slovenského trhu, tyto dvě organizace pracují v úzké součinnosti tam, kde to je smysluplné. Máme společnou logistiku, servis, marketing a management. Díky společné historii, minimální jazykové bariéře a podobnému legislativnímu prostředí jsme interně v rámci koncernu a regionu střední a východní Evropy vnímáni jako jeden tým. Pracujeme velice propojeně, ale v oblasti obchodu někdy i velice odlišně tam, kde to okolnosti vyžadují. Slovenský trh má svá specifika, takže bereme v potaz potřeby a přání jednotlivých zákazníků.
5. Otázka: Jak jste již zmínil, Vaše zodpovědnost je za český a slovenský trh. Jak byste popsal tyto dva trhy, vnímáte určité rozdílnosti nebo je spojují nějaké konkrétní prvky?
Odpověď: Jak jsem již zmínil, existují rozdílnosti, ale i spojitosti mezi oběma trhy. Klademe opravdu velký důraz na individuální přístup a co nejefektivnější navržení řešení pro zákazníka. Při řízení společnosti využívám svých znalostí ze života a práce v zahraničí a snažím se oba dva trhy co nejkomplexněji pokrýt. Rozdíl je například i v marketingu obou zemí. Zatímco v Česku máme vyzkoušen fungující model na sociálních sítích, slovenský trh si žádá spíše tištěné materiály s prezentacemi. Rozdílnosti jsou i v obchodu při uzavírání obchodních případů, kdy se ve slovenském prostředí očekává velmi osobní přístup a neformální způsob komunikace s obchodními partnery, zatímco v Česku toto není až tak běžné.
6. Otázka: Je nějaký produkt, který byste označil ve společnosti Hoval za klíčový?
Odpověď: V oblasti tepelné techniky za klíčový produkt považuji plynový kondenzační kotel UltraGas, který se dodává v širokém výkonnostním rozsahu. Pro segment rodinných domů máme pestrou nabídku tepelných čerpadel a solárních systémů, jakožto i systémů nucené ventilace a řízení kvality vzduchu.
V oblasti vzduchotechniky je naší vlajkovou lodí ventilační jednotka RoofVent. Tato jednotka dodává čerstvý vzduch do místnosti, poskytuje vytápění i chlazení, rekuperace je samozřejmostí.
7. Otázka: Technologické inovace jsou jedním z pilířů společnosti a stojí na nich již zmíněná systémová řešení. Kde jsou tyto systémy vyvíjeny a vyráběny?
Odpověď: Naším strategií v posledních letech byly investice do oblasti kontrolních systémů, vzdálené správy a dálkového ovládání vytápění a chlazení. Byla vytvořena platforma TopTronic E a vyvinuta řada řídících systémů pro dálkové vytápění a chlazení. Vše s pomocí interního vývojového týmu ve Vaduzu.
Výroba převážné části sortimentu probíhá ve výrobních závodech ve Vaduzu a také v Dolnom Kubíně na Slovensku, se kterým úzce spolupracujeme např. při školení našich i externích spolupracovníků.
8. Otázka: Abychom trochu odlehčili téma, zaměřme se na hodnoty vaší společnosti, mezi které patří již zmíněné špičkové technologie, ale i odpovědnost či přátelský přístup. Jak jsou tyto hodnoty přenášeny na zaměstnance a využívány v praxi?
Odpověď: Na hodnotách společnosti si velice zakládáme. Řadíme se k takzvaným „zeleným firmám“, což v praxi znamená, že striktně třídíme odpad, zapojujeme se do různých ekologických programů a dbáme na zmírnění dopadů na životní prostředí. Ostatně i to máme v mottu celé společnosti: „Odpovědnost k energii a životnímu prostředí“.
Osobně kladu důraz na osobní a přátelský přístup ke všem zaměstnancům. Snažím se zajímat o každého zaměstnance: jak se mu daří, zda nepotřebuje v něčem podporu, protože vím, že pokud by někoho něco trápilo, odrazí se to v jeho přístupu k práci, a to by nebylo dobré. I z tohoto důvodu pořádáme pravidelná setkání, kde se potkávají kolegové z Čech i ze Slovenska. Je to skvělá příležitost se vidět, popovídat si a předat si zkušenosti, například z obchodu. Jak jsem již zmínil, provázanost těchto dvou poboček je velmi vysoká a je proto vhodné, aby se lidé potkávali a věděli o sobě.
Za klíčový tedy považuji především přátelský přístup, vzájemný respekt a dlouhodobě budovanou důvěru.
9. Otázka: Ve vaší společnosti kladete velký důraz na inovace. Jaké novinky chystáte do budoucna?
Odpověď: Největší inovací, jak již bylo zmíněno na začátku rozhovoru, pro nás představuje vstup na trh s rodinnými domy. Snažíme se přinášet taková řešení, která by maximálně vyhovovala koncovému zákazníkovi. Máme již k dispozici systémy pro rodinné a bytové domy, kdy de-facto díky jednomu řešení odpadá starost o vytápění, chlazení a teplou vodu. Sestavíme celý systém na míru od kondenzačního kotle, rekuperační jednotky, solárního systému až po tepelné čerpadlo. Základem je kvalita zařízení, jeho účinnost a nízké provozní náklady. Věříme, že to je rozhodujícím faktorem.
Hlavní činností firmy Hoval je výroba a prodej tepelné techniky a vzduchotechniky, podpora projektování, spolupráce s investory a developery při tvorbě komplexních řešení s ohledem na efektivnost a úsporu provozních nákladů, zajištění spolehlivého provozu ...