Nové parní kotle Bosch pro Iveco Bus
Od vzniku společnosti Iveco Bus v roce 1895 se toho hodně změnilo, a to zejména v oblasti energetické účinnosti a ochrany životního prostředí. Výměna 51 let starého zdroje vytápění v areálu ve Vysokém Mýtě ukázala, jak lze opravdu ušetřit energii pouze zvolením správné efektivní technologie.
Společnost Iveco Czech Republic, a. s. je důležitým hráčem na trhu české ekonomiky. V rámci své činnosti výroby autobusů zaměstnává ve Vysokém Mýtě více než 3 800 lidí a dalších zhruba 1 700 pracovních míst vytváří u českých subdodavatelů. „V současné době vyrábíme 20 autobusů denně. To z nás činí největší závod na výrobu autobusů v Evropě a z České republiky zemi s největším počtem autobusů vyrobených na jednoho obyvatele. Dosažený výsledek je zásluhou celého týmu Iveco Czech Republic, strategických dodavatelů, obchodních partnerů a samozřejmě našich věrných zákazníků.“, řekl Jiří Vaněk, generální ředitel Iveco Czech Republic.
Od kočárů až po linkové autobusy Crossway
Historie firmy Iveco Bus v České republice sahá až do roku 1895, kdy se ve Vysokém Mýtě původně věnovala převážně výrobě kočárů a karoserií osobních vozů. To trvalo až do roku 1928, kdy v karosárně vznikl první čtrnáctimístný autobus na podvozku Škoda 125. Dalším klíčovým momentem v historii společnosti byl rok 1948, kdy se firma v rámci znárodnění stala n.p. KAROSA a začala se specializovat výhradně na výrobu autobusů. K nadnárodnímu úspěchu Karosy neodlučitelně patří spojení se značkou Renault a následně Irisbus v 90. letech. V roce 2003 se 100 % vlastníkem Irisbusu stalo IVECO a začala nová etapa rozvoje společnosti, která vyústila ve změnu značky Irisbus na Iveco Bus v roce 2013. Díky zkušenostem a silnému zázemí nadnárodní skupiny CNH Industrial se dnes autobusy Iveco Bus úspěšně prodávají po celém světě.
Stejné cíle – ochrana klimatu
Odvětví automobilové i komerční přepravy se znovu mění. Cílem neustálého vývoje motorů a elektromobility je šetření omezených zdrojů, úspora paliva a snížení škodlivého CO2. I samotná výroba vozidel však musí splňovat vysoké environmentální standardy. K dosažení ambiciózních cílů v oblasti ochrany životního prostředí a zlepšení energetické rovnováhy ve výrobě se společnost Iveco rozhodla ke změně dodávky energie. Po dlouhých 51 letech nepřetržitého provozu dosáhla stávající parní kotelna na uhlí hranice své technické a zejména morální životnosti. Na základě výběrového řízení se Iveco rozhodlo k využití energetického kontraktingu se společností Komterm, která nově po dobu výstavby převzala provoz i původní uhelné kotelny. Spolu s vysoce účinnými kotli Bosch zaručuje energeticky optimalizované řízení provozu na dalších 15 let. Pro realizaci tohoto projektu byly ve Vysokém Mýtě naplánovány dvě zcela nové kotelny v areálech A1 a A2.
Vysoká energetická účinnost jako klíč k udržitelnosti
Původní starý parní kotel dodával energii do obou areálů současně. Rozdělení systému na dvě samostatné kotelny umožnilo odstavení propojovacího parovodu o délce 1 600 metrů. Nově navržený systém distribuce páry optimalizuje kvalitu dodávky tepla. To umožnilo přechod z přehřáté páry na sytou. Nové UL-S kotle generují provozní teplo zvláště efektivně a využívají odpadní teplo prostřednictvím integrovaných výměníků tepla. Tato nová technologie spolu s přechodem na zemní plyn vedla ke značným úsporám. Oproti původnímu stavu došlo ke snížení spotřeby primární energie na stejnou dodávku tepla o 38 %. To vede nejen k výrazným finančním úsporám, ale výhodou je i velký podíl na ochraně životního prostředí. Do ovzduší se již neuvolňují žádné pevné znečišťující látky ani SO2 (v roce 2017 vypustil původní systém do ovzduší dokonce 98 tun oxidu síry). Kromě toho se emise NOx snížily na 12 %, CO na 4,6 % a produkce CO2 na 34 % původního stavu.
Samotná realizace trvala 12 měsíců od podpisu smlouvy, kdy nejdelší čas připadl na projekt a získání stavebního povolení. Poté mohli servisní technici Bosch uvést obě kotelny do provozu. Procesní teplo je využíváno převážně pro provoz lakovny a vytápění budov. Kromě kotlů dodal Bosch i další systémová zařízení pro tepelnou úpravu vody včetně využití kondenzátu. Dále proběhla kompletní renovace řídicího systému. Obě kotelny jsou tak nově vybaveny řídicím systémem kotlů BCO a kaskádovým řízením SCO s přenosem dat pomocí Modbusu RTU. Pro dálkový dohled provozovatele i servisního oddělení Bosch slouží internetové připojení prostřednictvím MEC REMOTE. Servisní technici tak mohou odkudkoliv a kdykoliv provádět vzdálené diagnostiky, konfigurovat parametry nebo odstraňovat vybrané problémy. Celkově je tak možné optimalizovat náklady na údržbu a zvýšit i spolehlivost dodávek společnosti Iveco Czech Republic.
Shrnutí
Nové energeticky úsporné řešení přispívá společnosti Iveco Bus k dosažení více udržitelné produkce s minimálními emisemi CO2. Kotle Bosch s účinností více než 95 % generují procesní teplo nákladově i energeticky velice efektivně. Díky propojení předkonfigurovaných řídicích systémů s technologií centrálního řízení má Komterm jako poskytovatel energetických služeb vždy k dispozici provozní data obou systémů. Síť se vzdáleným připojením prostřednictvím MEC REMOTE vytváří další zabezpečení pro stabilní a energeticky optimalizovaný provoz a správu systému.
Pokud Vás tento projekt zaujal a rádi byste se o něm dozvěděli více nebo pokud máte zájem o nabídku Parních kotlů Bosch, neváhejte se na nás obrátit na emailu prumyslove-kotle@cz.bosch.com. Přehled našich produktů najdete i na našich webových stránkách www.bosch-industrial.com/cz/.
Společnost Bosch Termotechnika s.r.o. vyrábí a dodává: průmyslové kotle parní, horkovodní, teplovodní, kotle na biomasu a dále komponenty, příslušenství kotlů, příslušenství kotelny a náhradní díly ke kotlům. Naše služby: prodej, uvádění do provozu, ...