Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Kam směřuje česká výroba kotlů z pohledu technického ředitele společnosti VIADRUS

Na pozici technického ředitele ve společnosti VIADRUS nastoupil Marek Procházka počátkem roku 2017, od té doby se již zvládl aklimatizovat, a proto jsme se rozhodli zjistit, jaké jsou jeho plány, cíle a vize, respektive kam bude společnost VIADRUS v následující době směřovat.

Jaký je váš plán ve společnosti VIADRUS, respektive vize, jakým směrem by se měla po stránce produktového portfolia ubírat?
Těch věcí, které by člověk mohl měnit, je velká řada, ale samozřejmě musíme vše dělat s mírou a s pečlivým uvážením. V každém případě je pro nás závazná legislativa, nařízení a normy EU, kterým se musíme zkrátka přizpůsobit. A pokud chceme zároveň držet krok s konkurencí, musíme být stále inovativní a umět naslouchat našim zákazníkům. Aktuální témata jsou digitalizace, kondenzace, hybridní systémy.

Nařízení a změny norem jsou známé poměrně dlouho dopředu, daří se vám na to reagovat v nabídce produktů? Je to dostatečně dlouhá doba, abyste mohli např. upravit portfolio výrobků?
Dnešní doba je velice rychlá a turbulentní, a ačkoliv se zdá, že legislativa je známá poměrně dlouho dopředu, tak například u dotačních programů se mění i několikrát do roka.
Samotný vývoj nového výrobku je však otázkou spíše roků než měsíců, takže z našeho pohledu rozhodně není času nazbyt. Nicméně nařízení a normy platí pro všechny stejně, takže jsme společně s konkurencí ve stejné situaci. Mnohdy se však stává, že nařízení a normy jsou opravdu na hraně technických a fyzikálních možností, o čemž by mohl mluvit i automobilový průmysl.

Je tedy možné, že v budoucnu budou normy natolik svazující, že budete muset třeba úplně změnit technologii výroby kotlů, abyste dosáhli jejich splnění?
Určitě ano, musíme na to samozřejmě reagovat už nyní, kdy naši vývojáři pracují nad tím, jak dosáhnout stanoveného cíle. Je důležité dívat se stále dopředu a pokud je to nevyhnutelné, investovat do nových technologií a postupů, což je i náš případ.

Jak je to v zahraničí? Je konkurence dál například technologicky?
V současné době globalizace mají všechny firmy prakticky stejné možnosti. Technologie jsou popsané a dostupné a stále naštěstí platí fyzikální a chemické zákony. Limitem jsou však finance, které nemalou mírou ovlivňují celý proces.

Vývoj a výroba je samozřejmě vždy primárně o investicích, ale v této oblasti bude předpokládám záležet i na zkušenostech zaměstnanců a výběru vhodných odborníků, je to tak?
Finance jsou samozřejmě důležité, nicméně si myslím, že Česko a Slovensko mělo vždy chytré a šikovné lidi, kteří o práci přemýšleli a našli si cestu, jak být o kousek dál než ostatní i v omezených podmínkách. Mít odborníky na svých místech je velké štěstí a předpoklad k úspěchu. Já jsem přesvědčen, že takové spolupracovníky u nás ve firmě máme.

Velmi zajímavá byla prezentace návrhů radiátorů a upravených kotlů od studentů průmyslového designu pod vedením designérů Martina Tvarůžka a Petra Fialy na Prague Design Weeku, je takových spoluprací více?
Spolupracujeme nejen s ČVUT ale i s VŠB-TU Ostrava, kde můžeme pomocí simulačních programů ušetřit čas i peníze ještě před tím, než by se šlo s výrobkem přímo do výroby. Nicméně práce studentů jsou pro nás přínosné i v tom, že mají naprosto otevřenou mysl a nejsou zatíženi výrobními limity. To je pro nás i pro naše vývojáře nový pohled a určitě i zdroj inspirace.

Dostanou se některé z návrhů do výroby?
Některé z návrhů, které byly vystaveny na Prague Design Weeku jsme si u nás už zkoušeli zpracovat po stránce výrobní a momentálně probíhá marketingový průzkum. Jedná se především o designové, nové, ale funkční řešení litiny. Věřím, že se brzy s některými návrhy setkáme i v praxi a že si tyto produkty najdou své zákazníky.

Zmínil jste litinu, která je stěžejním materiálem pro výrobky VIADRUS, neuvažujete o změně výroby a ústupu od litiny?
To rozhodně ne, nejen pro mne je mezi VIADRUSEM a litinou rovnítko a rozhodně se budeme na tento materiál soustředit dál. Nemluvě o tom, že srdcem naší výroby je vlastní slévárna, kde zaměstnáváme nemalé množství lidí.
Důkazem toho, že má litina smysl, je stále velký zájem o litinové kotle a radiátory u našich zákazníků v České republice i zahraničí.

Velký zájem v ČR je tedy stále o litinové kotle, protože jsou zákazníci zvyklí na dlouhou životnost. V důsledku zavedení emisních tříd a jejich platnosti musí nyní někteří zákazníci měnit celý kotel neb pořizovat tzv. přestavbové sady, kdy se mění i typ paliva a často jsou spojené s tzv. automatizací. Jsou zákazníci ochotni si za to připlatit?
Ano, lidé v dnešní době vyžadují maximální komfort, který jím automatický kotel případně přestavbová sada pro již stávající kotel nabízí. Palivo v zásobníku vydrží i týden, tím pádem zákazník nemusí provádět každodenní úkony spojené s provozem kotle s ručním přikládáním a má neustále požadovanou pokojovou teplotu.
Oblíbeným příslušenstvím je také možnost vzdáleného přístupu ke kotli, kterou našim zákazníkům samozřejmě poskytujeme.

 
 
Reklama