Nejnavštěvovanější odborný portál
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Meziročně došlo k celkovému nárůstu prodaných tepelných čerpadel o cca 5 %

Největší podíl na prodejích mají čerpadla vzduch-voda, jejichž prodeje každoročně rostou. Ne pro každý dům je ale TČ vhodné. Stoupá i zájem o krbová kamna. Na nové krby a kamna se čeká i několik měsíců.

Tepelné čerpadlo Master Therm, ilustrační obrázek, zdroj Master Therm
Tepelné čerpadlo Master Therm, ilustrační obrázek, zdroj Master Therm

Česká národní banka na začátku května zvýšila úrokové sazby na 5,75 %, na hypotéku tak dosáhne méně lidí než doposud. Spolu s rostoucími cenami nemovitostí a stavebního materiálu proto lidé přehodnocují své požadavky na bydlení. Aktuální nejistota okolo ruského plynu, ekologie a ceny za energie tlačí řadu z nich k soběstačnosti v podobě tepelného čerpadla. Na ta zvýšilo Ministerstvo životního prostředí příspěvek o 50 000 korun na 180 000 korun.

Ze statistik MPO vyplývá, že zájem o tepelná čerpadla roste

Meziročně došlo k celkovému nárůstu prodaných tepelných čerpadel o cca 5 %, z čehož tepelná čerpadla vzduch-voda tvořila cca 94 % celého trhu,“ uvádí ministerstvo s tím, že od roku 2010 do roku 2020 bylo na český trh dodáno zhruba 138 tisíc tepelných čerpadel.
To potvrzuje také jednatel společnosti Master Therm tepelná čerpadla Jiří Svoboda: „Nárůst cen energií v posledním období, zejména cen zemního plynu, poptávku ještě akceleroval,“ říká. Master Therm zaznamenal meziroční nárůst o 50 %. „Trh v současnosti táhnou hlavně rekonstrukce vytápění ve stávajících domech,“ doplňuje Svoboda.

Zároveň pro Aktuálně.cz Jiří Svoboda uvedl 1), že „Přejít z plynu na čerpadlo není tak snadné, jak si lidé často myslí. Dodací lhůty standardně trvají šest týdnů až dva měsíce. Teď je to půl roku a déle, podle typu čerpadla. Na českém trhu je o tepelná čerpadla opravdu obrovský zájem. Navíc ne pro každý dům je čerpadlo vhodné. Pro splnění podmínek pro instalaci a zejména proto, aby pak instalace měla efekt, jsou určité důležité předpoklady jak z hlediska velikosti tepelné ztráty, tak i otopné soustavy.
Technicky u starších domů není ideální provoz otopné soustavy při vysoké teplotě topné vody a druhý pohled je ekonomický. Často se setkáváme s tím, že čerpadlo chtějí lidé, kteří dosud používali zemní plyn. Tepelné čerpadlo ale funguje na elektřinu. Tím pádem se pro dodavatele elektřiny stanou de facto novým zákazníkem a budou u něj platit cenu, kterou má připravenou pro nové zákazníky. To může být za současné situace poměrně vysoká částka, protože dodavatelé teď energie nakupují draze. Zatímco pokud lidé už roky platí u nějakého dodavatele za zemní plyn, tak mají cenu dlouhodobou,“ uvádí Jiří Svoboda.

Přečtěte si také Čím nahradit plynové kotle? Sociální hledisko, náklady a budoucnost Přečíst článek

Zájem je i o krby a kamna

Jako další zdroj tepla lidé stále častěji volí také krby a krbová kamna. Krby lidé více využívají jako sekundární zdroj tepla, zatímco krbová kamna je možné použít jako jediný zdroj vytápění v domě. Za uplynulou topnou sezónu byla poptávka po krbech a kamnech výrazně vyšší než v předchozím roce. Vyšší prodeje hlásí řetězec Mountfield, Mall.cz nebo výrobce kamen Haas+Sohn.

Nejen ze strany výrobců a dodavatelů kamen a krbových vložek evidujeme zvýšený zájem o spotřebiče na pevná paliva. Důvody jsou dva – zvyšující se ceny energií a válka na Ukrajině. Lidé chtějí být v případě konfliktu soběstační,“ uvádí Pavel Ulrich ze společnosti Almeva, výrobce a distributora komínů.
Právě o komíny je spolu s krby a kamny rovněž velký zájem. „Díky zvýšenému zájmu o kamna a spotřebiče na pevná paliva je výrazný nárůst prodeje komínů určených pro tyto typy spotřebičů. Jedná se zejména o systémové komíny s keramickými vložkami a taktéž nerezové a ocelové komíny a vložky,“ potvrzuje Ulrich a upozorňuje také, že z důvodu velkého vytížení u odborných profesí se často na nové krby a kamna čeká i několik měsíců. Některé typy jsou nedostupné úplně, lidé tak vybírají z těch, které jsou zrovna skladem.

Zdroj: 1) Aktuálně.cz

 
 
Reklama