Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Ušetřete náklady na energii. Údržba plynového kotle se vyplatí hned několikanásobně

Během topné sezony, kdy bylo topení několik měsíců v provozu, se může spalovací komora kotle zanést, což zhoršuje účinnost systému a má za následek vyšší spotřebu energie na přípravu teplé vody v létě a na vytápění v zimě, tedy vyšší náklady. Následkem dlouhodobého zanedbávání pravidelné údržby může docházet u kotlů s odvodem spalin do komína i k silnému znečištění výměníku a následnému úniku spalin do okolního prostředí.

Během topné sezony, kdy bylo topení několik měsíců v provozu, se může spalovací komora kotle zanést, což zhoršuje účinnost systému a má za následek vyšší spotřebu energie na přípravu teplé vody v létě a na vytápění v zimě, tedy vyšší náklady. Následkem dlouhodobého zanedbávání pravidelné údržby může docházet u kotlů s odvodem spalin do komína i k silnému znečištění výměníku a následnému úniku spalin do okolního prostředí.

Vyčištěný kotel pracuje úsporněji

Přes léto většina lidí na svůj topný systém zapomene. Právě letní měsíce jsou přitom ideálním obdobím pro jeho pravidelnou údržbu, kterou odborníci doporučují provádět jednou ročně. Proškolený servisní technik během pravidelné servisní prohlídky zkontroluje, zda všechny komponenty systému fungují správně - mj. kotel, zásobník, regulaci a expanzní nádoby. Je-li to nutné, vyčistí teplosměnné plochy od usazených nečistot a nastaví znovu kotel na dané parametry. Opotřebované díly vymění. Kromě toho změří hodnoty CO2.

Po kontrole pracuje systém opět hospodárně a ekologicky. Je také výrazně méně náchylný k poruchám. Lze tak předejít výpadkům na podzim a v zimě, kdy bude kotel opět muset podávat plný výkon. Pravidelná kontrola a čištění navíc ušetří až deset procent paliva.

Odkládat údržbu se nevyplácí

Na podzim bývají servisní střediska nejvíce vytížena a čekání na topenáře se může protáhnout. To potvrzuje Miroslav Bongar, servisní technik firmy Junkers, která dlouhodobě vévodí vývoji a produkci plynových kotlů: "Na začátku topné sezony bývají servisní střediska vytížena lidmi, kteří přes léto na kotel zapomínají a odkládají jeho pravidelnou prohlídku na poslední chvíli. Když někteří z nich chtějí začít na podzim topit, zjistí, že jim kotel vlivem zanedbané údržby nefunguje." V sychravém počasí je každý výpadek topného systému nepříjemně znát. Pravidelná servisní prohlídka přitom znamená podstatně kratší odstávku zařízení, než jakou způsobí většina poruch.

Čekat se servisem na poslední chvíli se tedy jednoznačně nevyplatí. "Několik stokorun a jedna až dvě hodiny času opravdu nejsou za rok klidu a pohodlí nijak přemrštěné investice. Lze tak předejít drobným i případně vážnějším poruchám i ušetřit až deset procent na protopeném plynu," dodává Bongar.