RWE tvrdí, že zlevňuje

Datum: 7.1.2016  |  Autor: Ing. Jan Schindler, redakce

Dodavatelé reagují na pokles velkoobchodních cen různě. Jedni transparentně i adekvátně po změně cen na velkoobchodním trhu vyhlásí nové, nižší ceny. Jiní vydají tiskovou zprávu o zlevňování a poskytnou ji médiím, aby se zákazníci dozvěděli, že dodavatel je vstřícný k zákazníkům a že zlevňuje. Zlevnění se dá využít k získání nových zákazníků nebo k jejich ochraně před myšlenkami na útěk. Reakce RWE ohledně cen plynu byla v minulosti vždy originální, nejinak tomu je v tomto případě.

Kalkulátor cen energií TZB-info

Účelem článku není se zabývat výší cen RWE, protože se jedná o dominantního dodavatele a ten nikdy nemůže nabízet takové ceny standardních produktů, které nabízí levní alternativní dodavatelé. Kdyby to udělal, tak by zlikvidoval konkurenci, ale sám by období nízkých cen přežil. Smyslem článku je reagovat na vyjádření představitelů RWE, poukázat na to, že v takových zprávách a nejen v nich dochází k úmyslnému zkreslení faktů s cílem, aby zákazník dělal, co dodavatel chce a při tom aby se obraz energetické společnosti ještě vylepšil.

Před Vánocemi se objevila na stránkách RWE tisková zpráva, která oznamuje zlevnění plynu:

Zákazníci RWE se mohou těšit na nižší účty za plyn v příštím roce. Lidem, kteří plynem topí, klesne cena o téměř 6 %. Kdo na plynu jen vaří, tomu se cena sníží o více než 13 %.

Zákazníci si při sdělení, že nějaké zboží nebo služba zlevňují, představují zhruba toto: obchodník včera prodával určitý druh zboží za 100 a nyní to samé zboží prodává za 90 Kč. Když jej bude kontrolovat obchodní inspekce, tak bude chtít vidět, kde obchodník má ceník, aby zákazník viděl, za kolik kupuje.

RWE sděluje zákazníkům, že zlevňuje. Je to dokonce čtrnáct dnů od zveřejnění tiskové zprávy a stále nelze na stránkách RWE najít, za kolik bude RWE plyn zákazníkům prodávat. Dodavatel nabízí využít výhodnější nabídky produktové řady Optimál +, ale ani ceníky této produktové řady nejsou k nalezení. A to i přes to, že povinnost zveřejňovat ceníky má dodavatel ze zákona.

RWE vyčísluje, kolik zákazníci v jednotlivých pásmech spotřeby ušetří, zveřejnil k tomu účelu dvě tabulky, jednu pro standardní produktovou řadu, druhou pro začínající a končící produktové řady s fixní cenou. Jenže částky v nich uvedeny jsou maximální, to znamená, že v konkrétním případě může zákazník dostat méně, než je v tabulce uvedeno nebo nemusí dostat nic.

O tom, jestli zákazníci dostanou prémii, rozhoduje dodavatel. Hodnotí, jakou zákazník má platební morálku, zda podepsal Nárokovou smlouvu nebo ne, či zda si dokonce dovolil podepsat smlouvu s jiným dodavatelem. Když zákazník v tomto hodnocení uspěje, dodavatel mu vydá ve vyúčtování prémii. Na druhou stranu tento slib dodavateli poskytuje nebývalou volnost, slib může zrušit v případě zvýšení ceny plynu na velkoobchodních trzích. To znamená, že když zákazník bude poctivě plnit podmínky a plyn v prosinci 2016 zdraží, tak zákazník nedostane nic, přestože dodavatel všude možně rozhlašoval, že zlevňuje.

Vypsání prémie je jednoznačně výhodné pro dodavatele ve srovnání s poctivým snížením ceny vydáním nového ceníku. Zákazník v případě prémie nemá stejná práva jako v případě snížení ceny. Nemůže odstoupit v souvislosti se změnou ceny (změnou podmínek), nemůže odstoupit, když dodavatel pro rok 2016 poskytne prémii a následující rok 2017 ji neposkytne. V případě, že spotřebitel v průběhu roku ukončí smlouvu, rovněž nedostane vůbec žádnou slevu.

Naopak zákazník je motivován k tomu, aby Nárokovou smlouvu dodržel, protože jen tak dostane prémii. Touha zákazníka změnit dodavatele tak bude velmi otupená v době, kdy jsou na trhu velmi lákavé nabídky dodávek plynu.

Zákazník vidí dodavatele v lepším světle, než je, což může zákazníka motivovat, aby podepsal dodavateli navíc závazek na tři roky nebo případně i smlouvu na dodávku elektřiny.

RWE v případě prémie nemusí upravovat výši cen ostatních produktových řad podle standardní produktové řady, protože ceny v ní se nemění. Ani alternativní dodavatelé nemusí ze stejného důvodu s cenami hýbat, budou nadále argumentovat stejnou výší úspor. Alternativním dodavatelům s nízkými cenami je naopak dáván prostor k zvýraznění cenového rozdílu mezi RWE a jimi, zejména s ohledem na nízké ceny plynu na velkoobchodním trhu.

Jedinou nevýhodu pro ostatní dodavatele je fakt, že tato akce je hlavně namířena k omezení možnosti zákazníků RWE změnit dodavatele. Tato akce přichází v době, kdy se stále častěji objevují nové levnější nabídky, které především míří na zákazníky RWE se standardní produktovou řadou.

Příklady toho, co RWE v tiskové zprávě uvádí

Přece jenom je příjemnější dostat peníze, než pouhou informaci o poklesu ceny v procentech. Předpokládám, že zákazníkům v příštím roce připíšeme prémie ve výši několika set milionů korun,“ uvedl obchodní ředitel RWE Tomáš Varcop.

Na tomto vyjádření je vidět manipulace se zákazníkem, na jedné straně jsou zmíněny hotové peníze jako protiklad k úsporám v procentech, které ale jinde v tiskové zprávě jsou rovněž uváděny. K zvýraznění efektu hotových peněz slouží informace o přerozdělovaných milionech. Zákazník tak může získat dojem, že jej čeká vysoká odměna za věrnost.

Většina fixních produktů RWE však má pokles cen v sobě už zabudovaný. Zákazník má díky tomu jistotu, že každý následující rok mu cena klesá. „Naše ceny zemního plynu klesají dlouhodobě, za poslední tři roky je to více než patnáct procent u všech zákazníků z řad domácností,“ dodal Varcop.

RWE má nyní přibližně 25 produktových řad, u většiny z nich dodavatel zvýšil dobu závazku ze dvou na tři roky. Tyto nabídky garantují fixní cenu obchodní složky na tři roky. Pokud zákazník není aktivní a smlouva se mu automaticky prodlouží, tak má možnost mít po vypršení původního závazku nižší cenu. Jediná produktová řada, která nabízí pokles cen během závazku je produktová řada Optimal. Při neobvyklém počtu produktových řad může RWE vždy tvrdit, že zlevňuje a bude to pravda, protože například tři produktové řady nepatrně zlevňují a dvě nepatrně zdražují, navíc při takovém počtu produktů může dodavatel v tichosti zvýšit stálý měsíční plat, což také dělá.

Pro získání této slevy nemusí zákazníci dělat vůbec nic, speciální prémie se jim automaticky započítá do nejbližší faktury.

Pro získání prémie musí zákazník podepsat Nárokovou smlouvu, vzorně platit a hlavně nesmí změnit dodavatele.

Zákazníci, kteří podepsali v minulosti smlouvy na dobu určitou, získali slevy již v uplynulých letech, navíc ve valné většině doplněné o finanční bonus.

Moudrý dodavatel před dvěma roky věděl, že za dva roky bude velmi levný plyn, tak jim raději ihned snížil ceny.

Ceny bez prémie a s prémií. Pořadí v cenovém srovnání podle
Kalkulátoru cen energií TZB-info.
Spotřeba v MWh/rokPůvodní cena v Kč/MWhPrémie v Kč bez DPHNová cena v Kč/MWh Stálý plat v Kč/měsícPůvodní pořadíNové pořadí Snížení ceny v %
11291,6582,641209,016,30120/15792/157 6,04
41026,44123,96995,4524,7141/15795/1572,82
10994,01785,08915,50106,2151/157123/1577,00
20994,011487,52919,63106,2154/157126/1577,03
40994,011487,52956,82106,2155/157141/1573,63
50994,011487,52964,26106,5155/157146/1572,92
Tab. 1: V tabulce jsou uvedeny výše prémie podle určité výše spotřeby. Původní cena: cena v současné době platné produktové řady Plyn Standard. Nová cena: cena po započtení prémie. Stálý plat: pravidelný měsíční plat, který prémie neovlivní. Původní pořadí: pořadí podle kalkulátoru cen energie TZB-info produktu Standard z celkového počtu nabídek. Nové pořadí: pořadí po započtení prémie z celkového počtu nabídek. Snížení ceny v %: snížení obchodní složky ceny, to znamená ceny komodity a stálého měsíčního platu bez státem regulovaných distribučních plateb a daní.

Je na zákaznících, zda se s „obchodováním ve stylu RWE“ smíří, sami určují hranice, jak se k nim dodavatelé mohou chovat.
 

Hodnotit:  

Datum: 7.1.2016
Autor: Ing. Jan Schindler, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Blogger  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (1 příspěvek, poslední 27.05.2016 11:22)


Projekty 2016

Související rubriky

Reklama






Tipy pro topenáře

Partneři oboru

logo DANFOSS
logo THERMONA
logo FV PLAST
logo GEMINOX logo ENBRA

E-mailový zpravodaj

WebArchiv - stránky archivovány národní knihovnou ČR

Spolupracujeme

logo Asociace odborných velkoobchodů

Nejnovější články

 
 
 

Aktuální články na ESTAV.czRekonstrukce panelového bytu – sádrokartony a instalacePlzeňský kraj vyhlásí druhé kolo kotlíkových dotacíNeviditelná chatová osada z Islandu